Ansaitse bloggaamalla - Tiia Konttinen neuvoo miten onnistut

11.04.2018

Tiia Konttinen on suomalainen blogivalmentaja joka on ensimmäisenä Suomessa lähtenyt rakentamaan verkkoliiketoimintaa bloggaamisen ympärille. Tiia valmentaa pääasiassa bloggaajia jotka ovat yrittäjiä ja asiantuntijoita. Hän on 38-vuotias erityiskaksosten (adhd/add) yksinhuoltajaäiti ja yrittäjä Suonenjoelta. Tiian yrityksen verkkosivut löytyvät osoitteesta www.tiiakonttinen.fi. 

Tiia on perustanut oman yrityksen marraskuussa 2015. Hän on tehnyt paljon töitä yrityksensä eteen. Yrittäjyyden juuret johtavat Unelma onnellisuudesta -yhteisöön, jonka hän perusti tammikussa 2014 ja nyt myynyt edelleen. Tiia ei kuitenkaan ryhtynyt yrittäjäksi hetken mielijohteesta. Hän teki ensin sitkeää pohjatyötä. Tiia rakensi itselleen yhteisön ja sen sisälle potentiaaliset asiakkaat. Tiia teki tätä pohjatyötä 1,5 vuotta ennen kuin ryhtyi yrittäjäksi. Tiia vinkkaa: "Etsi itsellesi yleisö. Varmista että liikeidea tuottaa liikevaihtoa ja vasta sitten perustetaan yritys."

Tiia valmentaa verkossa niin aloittelevia bloggaajia kuin jo kokeneempiakin. Hän myös neuvoo miten voi päästä alkuun jos haluaa kirjoittaa e-kirjan tai rakentaa oman verkkokurssin. Tiia sparraa myös yrittäjiä. Yrittäjille on mielenkiintoinen yrittäjien materiaalipankki jonka löydät täältä. Tämä blogivalmentaja on todella positiivinen ja sellainen henkilö jonka seurassa inspiroituu!

Tiiakonttinen.fi myynnistä noin 80 % tulee verkosta ja tästä iso osa on niin sanottua passiivista tulovirtaa. Nettisivuille on luotu selkeät portaat ja tuotteet bloggaamisen eri vaiheissa oleville henkilöille. Näille verkkosivuille voisikin uppoutua useaksi päiväksi lukemaan mielenkiintoisia juttuja. Hyödyllisen tiedon lisäksi Tiia tarjoaa myös maksuttomia kursseja, haasteita ja workshoppeja.

Pitääkö kaikilla olla blogi?

Tiialla on selkeä näkemys: "Jos haluaa tehdä liiketoimintaa verkossa, niin kyllä. Kaikilla asiantuntijoilla sekä yrityksillä täytyy olla blogi. Blogia hyödynnetään vahvasti yrityksen markkinointikanavana. Blogin avulla rakennetaan vahva henkilöbrändi ja asiantuntijastatus.

Monet käyttävät Facebook-mainoksia markkinoinnissa. On täysin mahdollista rakentaa Facebookiin passiivisesti tuottava myyntikanava. Mutta tällöin olet Facebookin armoilla. Facebook tekee muutoksia julkaisujen ja mainosten näkyvyyteen vuosittain. Tätä et voi itse hallita. Voi olla, että usean kuukauden kova työ haihtuu yhdessä yössä ilmaan. Mutta kun sinulla on blogi, ja julkaiset oikeanlaista sisältöä, voit vielä viiden vuoden päästäkin saada potentiaalisia asiakkaita blogiin hakukoneiden kautta."

Bloggaaminen ammattina tai lisätulon lähteenä
Tiia on nähnyt ja valmentanut henkilöitä jotka ovat saavuttaneet passiivista tulovirtaa bloggaamalla. "Ennen kuin pääsee tulojen ansaintaan, tulee olla yleisö". Se on edelleen hyvä muistaa. Esimerkkinä Tiialla on asiakkaana Katja, joka on ammatiltaan puheterapeutti. Katja on kasvattanut Tiian avulla bloginsa kävijämäärää 150 kuukausikävijästä 11 500 kuukausikävijään. "Onnistumistarinoita on paljon" -Tiia iloitsee.

Tiia on auttanut asiantuntijoita jotka ovat onnistuneet tienaamaan elantonsa tai lisätuloja bloggaamalla. Kuten Anneli. Hän on psykoterapeutti. Hänelle rakennettiin blogiin myyntikanava, jossa hän myy yhtä verkkokurssia. Anneli ansaitsee nyt kuukausittain noin 2 000 euroa tämän verkkokurssin avulla. Se on aika mukava lisätulon lähde.

Bloggaamisen ansaintamalleja on toki useita. Tiia neuvoo, että esimerkiksi Affiliate-eli kumppanimarkkinoinnissa on tärkeää muistaa valita itselle viisi sellaista tuotetta, joiden takana pystyy itse seisomaan. Jos mainos ei tue omaa brändiä, voi mainoksista olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Tiian viisi vinkkiä bloggajalle:
1
. Ajattele bloggaamista sijoituksena. Ansio jonka tienaat, sijoitat edelleen jotta voit kasvattaa pääomaa. Tulovirta voi kasvaa sinnikkäällä työllä pikkuhiljaa.

2. Ideoi verkossa myytävä tuote kuten E-kirja tai lyhyt verkkokurssi. Rakenna nettisivuille sekä someen markkinoinnin myyntisuppilo passiivista tulovirtaa varten. Mieti tuote siitä näkökulmasta että joku hyötyy siitä. Omaksi iloksi tehty tuote ei todennäköisesti kiinnosta muita.

3. Hyödynnä asiantuntijoita ja valmentajia. Sen oman jutun sekä strategian löytämiseksi kannattaa ottaa sparrausapua. Jos on oikea menetelmä ja työkalut niin se oma juttu löytyy kyllä.

4. Lähde ulkoistamaan. Käytä aikasi hyvin ja fiksusti. Ulkoista asiat joihin sinun ei kannata käyttää aikaa.

5. Seuraa blogisi tilastoja. Niiden avulla pääset käsiksi siihen milloin, millaisia ja miten ihmiset päätyvät verkkosivuillesi. Tietojen avulla voit seurata esimerkiksi syytä siihen miksi kauppaa ei synny.

Blogivalmentaja Tiia Konttinen tarjoaa lukijoilleni alennuskoodin sekä ilmaista materiaalia. Klikkaa Tiian sivuille!
* Tiia Konttisen verkkokaupasta saat -15 % alennuksen. Hyödynnä alennus ja käytä koodia. (koodi vaurasnainen)
* Tiia.konttinen sähköpostilistalle voi liittyä täältä.